Mistä tunnen hyvän hoitajan?
Mistä osaan valita hyvän hoitajan? Kuka tekee parhaat ripset? Kuka hieroo kunnolla?
Hyvä hoitaja on ……
” Rauhallinen
Inspiroiva
Kuunteleva
Energinen
Iloinen
Luotettava
Asiallinen
Ammatilleen omistautunut
Ajan hermolla
Ystävällinen
Kuunteleva, osaa kuunnella
Vastaanottavainen
Sympaattinen
Tekee hoitosuunnitelman henkilön ongelmien pohjalta
Kertoo mitä tekee ja miksi
Verkostoitunut muiden alan ihmisten kanssa ”
Monesti kuulee että kun ihminen astuu ensimmäistä kertaa ovesta sisään niin hoitaja on valittu joko naapurin, tuttavan, ystävän, sukulaisen vinkistä taikka työpaikan kahvihuoneen keskustelun perusteella. Jotkut valikoivat hoitajan sukupuolen perusteella, toiset haluavat hoitajan olevan vastakkaista sukupuolta ja jotkut eivät halua missään nimessä kuin vain samalle sukupuolelle mitä itse on. Välillä myös kuuluu että netistä on katsottu se kenelle on pisin jono ja tehty johtopäätös että hänen on pakko olla hyvä. Toisille pitää olla tosi “kovaa painetta eikä saa hipsuttaa” ja toiset karsastavat yli kaiken sellaista “runnomista”.
Eikö se naapurin suosittelema hoitaja sytyttänytkään sinua? Oliko olosi pikemminkin vaivaantunut?
Tähän problematiikkaan löytyy vain yksi superhelppo vastaus; kaikki ei ole kaikkia varten. Kukaan ei voi olla ”kaikkien tyylinen” jos on aidosti aito asiakkaiden kanssa. Me kaikki hoitajat olemme eri ikäisiä, tulemme eri taustoista ja hoitotapamme on erilainen. Uusi, tuore hoitajakin voi olla tosi hyvä vaikka olisikin vastavalmistunut ja kalenteri vielä tyhjänlainen. Riippuu paljon hänen taustastaan, kiinnostuksen kohteistaan ja asiakaspalvelutaidoistaan onko hän kuinka valmis hoitaja. Toiset ovat luonnonlahjakkuuksia ja toisen menevät parin opin, mutkan kautta ennen kun kouliintuvat. Toisista ei ole ikinä ammattiin kunnolla. Vuosien varrella nähty paljon harjottelijoita ja osasta näkee jo päivässä että ei, tuosta ei tule mitään. Toisista näkee nopeasti että hän on syntynyt olemaan asiakkaiden kanssa ja tulee kyllä pärjäämään.
Meillä on mukava työyhteisö missä meitä on moneen junaan, mikä on asiakkaillemme iso rikkaus koska joukosta varmasti löytyy jokaiselle omannäköinen hoitaja. Aina puhumme että meitä ei haittaa jos asiakas vaihtaa välillä toiseen, emme ole kateellisia vaan tulemme tyytyväiseksi siitä että asiakas löytää omanlaisensa hoitajan ja he yhdessä löytävät hyvän yhteisen taipaleen. Se mitä tapahtuu hoitohuoneessa ja mitä siellä puhutaan – toiset hoitajat eivät tiedä jos olet jollekkin kertonut jotakin henkilökohtaista mielipidettä hoidosta.
Viime viikolla kävi hauskasti kun oli tulossa uusi asiakas joka odotteli vuoroaan. Kollega oli jutteli hänen kanssaan odotustilassa kun itse olin hakemassa tarvikkeita. Tulin paikalle ja menimme tekemään hieronnan. Asiakas kun oli lähtenyt niin kollega naurahti minulle ”tuo olisi ollut niin minun näköiseni asiakas”. Nauroin ja vastasin hänelle: ”niin olisi”. Meillä oli hauskaa koska olin itse ajatellut hoidon aikana että asiakas oli ongelmiltaan ja ihmisenä ihan sellainen minkälaisia asiakkaita kollegalla paljon on ( Liisa & Sari )
Sillä että asiakas on jonkun näköinen ei tarkoiteta ulkonäköä vaan ehkä ikää / ongelmia taikka ihmistyyppiä. Meillä käy asiakkaana pieniä vauvoja, nuoria, työikäisiä että senioreita mutta silti moni tunnistaa millaisia “omat” asiakkaat ovat. Tsemppiä kaikille ”sen oikean löytämiseen” ja muista että ei ole häpeä vaihtaa jos tuntuu ettei hoitaja ole se ”oma”. Parasta mitä asiakas voi saada on tunne kun tulee paikalle että on tervetullut ja tuntee olonsa mukavaksi hoitohuoneessa ja osaa rentoutua.
Muista myös välillä ”revitellä” ja kokeilla myös eri hoitoja, kaikki tekevät monenlaisia hoitoja ja välillä voi vaikka testata myös kivoja lisäpalveluita buustaamaan omaa hoitotulosta, meiltä löytyy esimerkiksi kuivakuppausta, rentoutushoitoa, neulautusta, parafiinihoitoja, lämpöhoitoa yms.
Nythän meillä myös kanta-asiakaskorttilaiset saavat omia bonuksia hoitojen päälle maksuttomasti, kysy ensi käyntikerralla mitä ihmeitä ne nyt sitten ovat Sama kortti toimii myös Saipan ja Jokereiden fanikorttina, Rajamäen uimahallin kantiskorttina, eri kahviloissa ja revintoloissa ja tuhansissa verkkokaupoissa…..
Rentoa viikkoa toivottaa Jumissa Jengi