Jumissa.fi

Jumissa.fi

Mistä aloitan itseni huolehtimisen?

1, tammi, 2019


UUSI ELÄMÄ ALKAA MAANANTAINA!
   MÄ RUPEEN NYT DIEETILLE, MÄ EN JUO ENÄÄ IKINÄ!
   EN SYÖ KARKKIA KUUKAUTEEN!
   NYT MÄ VAAN JUOKSEN!
   MÄ OON LUVANNUT SYÖDÄ LOUNAALLA VAAN SALAATTIA
   MÄ RUPEEN VENYTTELEE JOKA PÄIVÄ!

    Niin, uskotko tähän itsekkään?
    

Aina luvataan koska se tuntuu hyvältä, nyt mä päätin ja nyt mä alan. Kunnes……

Elä hyvä ihminen ole niin jyrkkä itsellesi! Saat stressin ja sitä nopeammin uusi elämäsi kaatuu ja vanha palaa takaisin.
 Mistä sitten kannattaisi aloittaa ja miten?

Okei, mä olen vähän huono juomaan…..muuta kun kaljaa. No miten olisi että otat joka aamu 0,5l vesipullon matkaan ja lupaan olla menemättä
kotiin ennen kun pullo tyhjä?

Sitten kun se luonnistuu kuukauden helposti niin vaihda isompaan pulloon.  Jos et ole menossa minnekkään niin kannu pöydällä ajaa saman asian. En syö lounasta ennen kuin kannu juotu. Pikkuaskelin, vähän kerrallaan? Lupaatko aloittaa silleesti? No hyvä, katsotaan mikä tilanne on vuoden päästä. Jos juot vettä päivän mittaan niin saatat jopa havaita hyviä juttuja esimerkiksi: Ylimääräinen napostelu ja mieliteot jäävät pois, kun muistaa juoda joka välissä vähän vettä.

Yhdellä asiakkaalla kesti yli 10v. ennen kun vesi rupesi maistumaan. Kolme vuotta sanoin hieronnan yhteydessä asiasta mutta kun ei mennyt perille niin ei. Sitten lopetin sanomasta. No vuodet vieri ja kun hänellä koitti avioliitto, lapset ja lopulta avioero niin silloin alkoi  ”uusi elämä” ja kas hän rupesi juomaan, itsekseen. Ja sitten tuli suu vaahdossa kertomaan ”hei tiiät sä miten kiva olla, jotenkin paljon parempi olo kun juo kunnolla…..” - Oho, en ylläty mutta olen kiitollinen että aloit juomaan muutakin kuin kaljaa taikka jaffaa -kiitos! Tässä käy sanonta parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Mä en ikinä muista venytellä, salilla kyllä kerkeen käymään 3x viikossa tekemässä treenin, mut sit se kehonhuolto jää………. Ok, tätä kuule monilta, ja paljon. Et vaan ole tainnut ymmärtää että kun olet aivan jumissa / tukossa niin se kuntoilu on paljon vaikeampaa ja sieltä kropasta ei nyt lähde 100% irti kun se ei pysty kunnolla toimimaan, käy vaan pumppaamassa sitä rautaa, mutta muista, että tapaturma-alttius kasvaa mitä enemmän on jumissa…  ja sit kun se hups sattuu, niin taas mietitään että miten tässä nyt  näin kävi, vaikka hieronnassa käyn 2 x vuodessa. Ja eihän siinä mitään, mutta sitten jää taas treenit tauolle ja koko homma aloitetaan alusta. En
 huvikseni sano kehonhuollosta, yritän vaan auttaa sinua ja kertoa mitkä asiat sinua saattaisi auttaa kohti parempaa arkea, se on sinun asiasi teetkö niin vai et. Internet on todella täynnä vinkkejä ja neuvoja venyttelyyn, annamme niitä myös toimipisteillä henkilökohtaisest ja paperisena matkaan.  Jos ne vinkit menee laatikkoon niin eipä ne ihan kauheasti auta. Monet kokee itse treenin olevan paljon tärkeämpää kuin kehonhuollon, miksi? Ai niin- pääsee kaverille kertomaan kuinka paljon nostaa penkistä ja vertailemaan myös samalla mitkä paikat kremppaa. Hei kokeileppas kuukausi vertasilla kaverin kanssa kumpi venyy paremmin ja kummalla kädet pyörii ilman kipuja? Antakaa toisillenne kilpaa vinkkejä. Toivon että joskus sinun kellossasi olisi myös aikaa huoltaa itseäsi että kehosi jaksaa ottaa tiukat suoritteet vastaan ja lihakset saavat kasvaa rauhassa =)

” Taas oon viikon vetäny buranaa! Mun maha on ihan sökö! Lääkäri ei sano muuta kun että jatka vaan samaan malliin! Miten tässä nyt näin kävi?
Aina vaan päätä särkee =/”

" Mä lopetin sokerit, alkoholin, leivän ja kaikki olen nyt salaatilla elävä ihminen” ………3 päivää.

”Mulla on ihan sikakiire, mä en nyt kerkee. Meen joka yö nukkuu 02 ja sit pitää jo herätä 06, mä oon aivan loppu. Mulla on loma vasta 7kk
päästä, mä EN JAKSA!” - Miksi pitää aina ajaa ihan piippuun? Sanonta, elä kuin joka päivä olisi viimeisesi -eli välillä voit ihan vaikka nukkuakkin.

HEI IHANAA VIIKKOA KAIKILLE JOTKA ALOITITTE UUDEN ELÄMÄN ja myös niille jotka ovat päättäneet että nykyinen on ihan fine ja sitä voi 
ehkä muuttaa step by step jos siltä tuntuu =)


Työkaluja ”muutoksiin”:

- Opettele ottamaan vesipullo mukaan, kun lähdet kotoa.

- Tee yksi elämänmuutos kerrallaan, ja aloita vasta sitten seuraava, kun ensimmäinen muutos ei tunnu enään vaikealta toteuttaa ja siitä on tullut osa arkea

- Valitse joka päivä 1-2 venytysliikettä, jotka suoritat jossain vaiheessa päivää. (Ehkäpä aamulla ensimmäisenä kun heräät,tai illalla ennen nukkumaanmenoa?)

- Muista ottaa välitavoitteita, ja varmista että pystyt saavuttamaan ne!

- Koski elämänmuutos sitten urheilua, kehonhuoltoa tai mitä muuta tahansa, muista että netti on pullollaan vinkkejä ja ohjeita, sekä aina voi pyytää myös erilaisten ammattilaisten apua muutoksiin.

- Ja vaikka joskus tulee kompastuksia ja epäonnistumisia, ei anneta niiden haitata päämäärään pääsemisessä.

 

Tässä meiltä vielä muutama apuväline ja vinkkejä kehonhuoltoon:

Kehonhuoltokirja

Mä haluun vetää leukoja

Vatsamakkaroille kyytiä

 

Otetaan vuosi 2019 vastaan iloisesti ja pala kerrallaan,

Terveisin kehonhuoltajat Liisa & Noora

 

Seuraa meitä

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This