Suomalainen_verkkokauppa_suomi_blue_rgb
Search
stressi2

Digidigidigi

Digi on päivän sana. Joka paikassa. Ja kyllä, jopa hierojan arjessa. Muutos tuntuu aina kauhealta ja raskaalta mutta tehtävä se on ja jo vuoden päästä voimme nauraa asialle ja huomata miten se helpottikaan meidän elämää! Tuntuu että joka paikka on täynnä kirjautumisia, salasanoja, todennusta ja lisää uudenlaisia systeemejä. Kohta tulee kaksi vuotta siitä kun rysäytimme alas koko nettisivusysteemimme ja tilalle rankentui uudet nettisivut & verkkokauppa. Samalla tuli uusi ajanvarausjärjestelmä eli yhden systeemin tilalle tuli 2 uutta….Monta muttaa ja hampaan kiristystä. Nyt kun asiaa katsoo niin kannatti.

Ei oppi ojaan kaada?

Juuri kun saimme nuo muutokset aikaan niin hups, voisimme siirtyä digiin myös taloushallinnossa? Ei olla sidottuja aikaan eikä paikkaa! Jihuu! Lisää oppia, hampaiden kiristystä ja kaikenlaista systeemiä….  No tämä kun saatiin pelittämään niin ajanvarausohjelmisto päättää päivittää itsensä “isommin” =) Aikaa menee ja ollaan opittu asioita ja digiä niin sittenhän myös vaatimustaso kasvaa…. Se tarkoittaa siis että muutetaan taloushallinnon järjestelmä kokonaan toiseen! Nyt kun kaikki mahdollinen on muutettu niin mitä jäljelle jää? No tietenkin se että muutetaan viimeinen paperillinen asia digiin, tietenkin!

 

Uhka vai mahdollisuus?

Joulukuussa 2019 tehtiin päätös että keväällä siirrymme täysin digiin myös potilaskirjauksissa. Nyt se on totta ja 1.5.2020 alkaen olemme “paperittomia”. Mitä tämä tarkoittaa? Ensimmäisellä kerralla kun potilas tulee hoitolaan on täytettävä esitietokaavake minkä perusteella hoidetaan. Tämä on ennen ollut paperinen kaavake ja nyt se on sähköinen, saatat saada dokumentin täytettäväksi jo ennen tuloasi hoitolaan taikka sitten täytät lomakkeen paikan päällä tabletin taikka kännykän avulla. Miksi sitten tällaisia täytetään? Koska se lukee laissa. Koulutettu hieroja on velvoitettu ylläpitämään potilastietorekisteriä joka on eri asia kuin ajanvarausrekisteri. Ajanvarausrekisteriin tulle vain ajan varaukseen liittyvät tiedot. Ote koulutettujen hierojien liiton sivulta potilasasiakirjoista;

” Potilasasiakirjat 

Potilasasiakirjat muodostavat henkilötietolaissa (523/1999) tarkoitetun henkilörekisterin, ja ne

-palvelevat potilaan hoidon suunnittelua, toteutusta ja seurantaa, edistävät hoidon jatkuvuutta

-palvelevat potilaan tiedonsaantioikeutta ja oikeusturvaa

-palvelevat terveydenhuollon ammattihenkilöiden oikeusturvaa

-palvelevat terveydenhuollon palvelujen laadunvalvontaa

-palvelevat toiminnan suunnittelua ja arviointia sekä tutkimusta ja opetusta

Potilasasiakirjojen perusteella on voitava selvittää myös jälkikäteen hoidon ja toiminnan asianmukaisuutta esim. tehdyn kantelun perusteella. Potilasasiakirjoihin kuuluvat potilaskertomus ja siihen liittyvät asiakirjat, kuten lähetteet, laboratorio-, röntgen- ja muut tutkimustallenteet, -asiakirjat ja -lausunnot, konsultaatiovastaukset, tutkimuksen tai hoidon perusteella annetut todistukset ja lausunnot sekä muut potilaan hoidon järjestämisen ja toteuttamisen yhteydessä syntyneet tai muualta saadut tiedot ja asiakirjat tai tekniset tallenteet.

Muita kuin potilasta itseään koskevia tietoja ja henkilötietolaissa tarkoitettuja arkaluonteisia tietoja saa merkitä vain, jos ne ovat potilaan hoidon kannalta välttämättömiä.”

Tämä info otettu sivulta: https://www.khl.fi/archives/690

Kirjataan sinua varten

Yllä käsiteltiin sitä miksi esitietolomake täytetään. Sitten myös hoitaja kirjaa joka käyntikerran jälkeen asioita hoidosta mikä auttaa tulevaisuudessa seuraavissa hoidoissa jatkumoa tukemaan. Nyt digin myötä saatetaan ottaa myös kuvia muistin tueksi kehosta ja esimerkiksi liikkuvuudesta. Eli älä ihmettele jos hoitolaan tullessasi hieroja kulkee kännykkä kädessä näpyttäen, hän tekee kirjauksia taikka sanelee. Eli ei työajalla “somettelua”. Tämä on hyvä muutos mutta arvaatte varmaan mitä tapahtuu hoitajan omille niskoille? =D Voitte miettiä sitä…. Me olemme valinneet ohjelmistoksi KotoPro:n joten jos sieltä tulee postia meidän nimellä niin se on ihan “OK” eikä roskaa vaan meillä on asiaa. Linja on turvallinen ja salattu, meidän päässä vain sinun hoitajalla on lupa katsella tietojasi, jos tulet seuraavalla kerralla toiselle hoitajalle niin silloin hänellä on oikeus katsoa tietojasi. Ja odotellaan saattaa olla että joku päivä me hierojatkin menemme Kantaan- eli saat hoitokertomukset näkyville myös itsellesi, kuka tietää? No mutta yksi on varmaa tässä maailman ajassa; vain muutos on pysyvää. Ja vuoden päästä taas nauretaan alkukankeudelle….!

Muutosvastarinnasta vuosien myötä kuoriutunut ikuinen oppija 

Liisa

Kirjoittaja on yhtiön toimitusjohtaja joka nykyisin enemmän visioi ja uskaltaa heittäytyä rohkeasti uusiin muutoksiin murehtimisen sijaan. Muutos on hyvästä ja pitää mielen virkeänä.

Jaa tämä kirjoitus

Käytämme sivustollamme evästeitä. Evästeet auttavat meitä sivuston kehittämisessä ja osa niistä on myös välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta (esimerkiksi ostaminen verkkokaupasta).

Privacy Settings saved!
Yksityisyysasetukset

Kun vierailet verkkosivuilla, evästeitä tallentuu selaimeesi. Voit kontroloida asetuksia täältä.


Käytämme Facebook Pixeliä, jotta voimme saada tietoa mainosten tehokkuudesta.
  • m_pixel_ratio
  • presence
  • sb
  • wd
  • xs
  • fr
  • tr
  • c_user
  • datr

Jos haluat liittyä postituslistalle, nämä evästeet täytyy olla hyväksyttyinä. Ketään ei lisätä listalle automaattisesti.
  • mailerlite_checkout_email
  • mailerlite_checkout_token

Decline all Services
Accept all Services